Actueel
klik hier voor openen  Projecten
klik hier voor openen  Over VAM
klik hier voor openen  Contact

Vrienden en vriendinnen gezocht!

Stichting VAM en stichting Djenné zoeken vriendinnen en vrienden. Zij bouwden namelijk een Vrouwenvakschool in Bandiagara, een stadje in Mali. Maar voor niets gaat de zon op en zij kunnen nog best wat financiele steun gebruiken.

Word jij vriend of vriendin voor 35 euro per jaar?

Waarom die Vrouwenvakschool vraag je je af? Niet alleen omdat Stichting VAM en Stichting Djenné dat zo nuttig vinden. Nee, de lokale vrouwen en allerlei organisaties in Bandiagara willen het graag. De Vrouwenvakschool wordt gedragen en uitgevoerd door een plaatselijke stuurgroep waarin alle 76 NGO’s van Bandiagara vertegenwoordigd zijn. De plaatselijke stuurgroep wil een Vrouwenvakschool om vrouwen meer mogelijkheden te bieden om economisch onafhankelijk te worden. De meeste vrouwen in Bandiagara hebben geen onderwijs genoten en zijn analfabeet. Ze hebben ook nooit een vak geleerd. Het is dus heel moeilijk voor ze om aan fatsoenlijk betalend werk te komen.

Enthousiast over het project? Word dan Vriendin van de vrouwenvakschool!

Maak 35 euro over op IBANrekening NL83 RABO 0373 6270 41 t.n.v. stichting VAM o.v.v. Vriend Vrouwenvakschool. Stuur vervolgens dit strookje op naar: Stichting VAM, postbus 184, 1260 AD Blaricum.

Natuurlijk wil je graag weten waar je geld voor gebruikt gaat worden. Nou, ten eerste voor de inrichting van de school. Wist je trouwens dat de lokale vrouwen direct betrokken zijn bij de bouw? Ze helpen bij de productie van stenen, maar een aantal dames leert ook in de praktijk om bouwvakker, loodgieter en banketbakker te worden. Misschien starten ze straks wel hun eigen klussenbedrijf! Zo zie je maar: vrouwenvakscholing wérkt. Letterlijk en figuurlijk. Er zijn theorielokalen, een ict-lokaal dat 's avonds wordt omgetoverd tot internetcafé en een paar praktijklokalen annex ateliers.

Verder worden er verschillende leer/werkbedrijven opgestart. Een boerderij bijvoorbeeld, om in de praktijk te kunnen leren hoe je gewassen verbouwt en kleinvee houdt. Een afvalophaaldienst die rotzooi ophaalt, waarna het op te richten art & design atelier waar mogelijk spullen hergebruikt om iets moois van te maken. Bandiagara ligt in de Dogon-regio, met veel aantrekkelijke en levende cultuur. Dat gaat niet onopgemerkt voorbij aan toeristen die ook in groten getale naar het museum over de Dogon komen. Vandaar dat we recht tegenover dat museum een restaurant gaan starten annex conferentielocatie en iets verderop een hotel. We willen ook graag vrouwelijke gidsen opleiden, een beroep dat een hoog aanzien heeft.

Op de vrouwenvakschool worden straks allerlei cursussen en trainingen gegeven. Ook worden er water en sanitatie programma’s georganiseerd voor vrouwen. Niet alleen voor leerlingen trouwens, maar voor alle vrouwen in Bandiagara. Er worden voor hen informatiebijeenkomsten georganiseerd over allerlei onderwerpen waarmee ze dagelijks te maken hebben. Gezondheid bijvoorbeeld, HIV, vrouwenbesnijdenis, opvoeding, afval en gezinsplanning. Heel belangrijk allemaal, zeker gezien het grote aantal vrouwen dat in het kraambed overlijdt en het enorm hoge kindersterftecijfer.

Je ziet het: plannen genoeg. Nu de financiering nog... Bedankt alvast voor je hulp!

Laatste bewerking: 4 september 2023 | Pagina uitprinten | Terug | Home