Handboek vrouwenvakscholing

Dat vrouwen anders in elkaar zitten dan mannen, dat ze anders werken en anders denken, dat weet u wel. Maar waarom vallen vrouwen uit tijdens uw scholingstraject? Waarom is er zo’n groot verloop van vrouwen in uw bedrijf? Hoe krijgt u vrouwen (weer) aan het werk? Hoe maakt u optimaal gebruik van het talent van vrouwen? Als u dit soort vragen heeft, lees dan vooral dit boek. Met de tools uit dit boek kunt u ervoor zorgen dat meer vrouwen succesvol zijn in hun opleiding, op de werkvloer en in arbeid toeleidingstrajecten.

Vrouw & Arbeidsmarkt (VAM) is een expertisecentrum van professionals op het gebied van loopbaanvraagstukken van vrouwen. Wij weten hoe we vrouwen moeten begeleiden en coachen, of het nu gaat om scholing, werk of carrièrestap. Ook weten we uit ervaring hoe je scholingstrajecten zo inricht dat vrouwen deze succesvol kunnen afsluiten. Daarnaast hebben we expertise op het gebied van instroom, doorstroom en behoud van vrouwen op de arbeidsmarkt. Wij delen graag onze praktische kennis en inzichten met u.

Met de formule Vrouwenvakscholing worden cursisten opgeleid tot gekwalificeerde vakvrouwen. Vrouwen, bovendien, die in werksituaties zelfstandig en adequaat kunnen handelen, die problemen inventief te lijf gaan en verantwoordelijkheid kunnen dragen. Dit opleidingsresultaat is het gevolg van de inhoud van de scholing maar ook van de manier waarop die wordt aangeboden: de methodische en didactische aanpak.

In 1994 werd door het Landelijk Bureau Vrouwenvakscholen het Handboek Vrouwenvakscholing uitgegeven. In de afgelopen periode is het handboek geactualiseerd naar deze tijd en vertaald in het Frans en er is een Surinaamse versie. Een Engelse versie is in ontwikkeling.

In het vernieuwde handboek (2015) komen de volgende aspecten aan de orde:
•    (arbeids)Markverkenning
•    Opleiding / opleidingsplan
•    Randvoorwaarden
•    Trajectbegeleiding
•    Hoe vrouwen leren

Bent u nieuwsgierig geworden? Neemt u dan contact met ons op: info[at]stichtingvam.nl.

Laatste bewerking: 22 februari 2020 | Pagina uitprinten | Terug | Home